De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

Molendag Leidschendam-Voorburg

Op zaterdag 8 juli a.s. zijn houtzaagmolen De Salamander en molen De Vlieger van 11.00 tot 16.00 uur geopend voor publiek. De avonturen van Don Quichot en de windmolens staan centraal op deze Molendag Leidschendam-Voorburg met muziek en verhalen voor de jeugd. Tijdens deze dag kan men ook naar de molendriegang bij Stompwijk.

Vanaf 11.00 uur organiseren de molenaars en vrijwilligers in en rond de molens diverse activiteiten voor jong en oud. In De Salamander zagen molenaars weer een boomstam tot planken en geven gidsen tekst en uitleg over het zaagproces en de geschiedenis van de molen. Houtdraaiers maken van een stuk hout mooie kunstige voorwerpen. Bij Molen de Vlieger is de stoomhobbyclub actief met prachtige werkende machines en kan men natuurlijk de molen bezoeken.

Don Quichot in de molens, het verhaal van Don Quichot en muziek.

Spiegel voor het Heden

Oude tijden herleven tijdens de jubileumtentoonstelling van de Vereniging Oud-Dordrecht, die vanaf 4 juni is te bewonderen in het Dordrechts Museum. Eind 19de eeuw opende deze vereniging op de zolders van de Groothoofdspoort een eigen historisch museum. Hier werd het rijke Dordtse verleden getoond. Precies 125 jaar na de oprichting van de Vereniging Oud-Dordrecht is een groot deel van de collectie van destijds weer voor één keer te zien in de tentoonstelling Spiegel voor het heden.

Leden van de historische vereniging kunnen met 4 euro korting (8 in plaats van 12 euro) de tentoonstelling bezoeken. De code kunt u aanvragen bij de secretaris Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Algemene ledenvergadering 2017

Donderdag 11 mei vergaderde de Historische Vereniging Voorburg. De opkomst was groot en de vergadering geanimeerd. Na de pauze presenteerden Ruud Boschker en Fabian van Boheemen de nieuwste uitgave in onze reeks Historisch Voorburg: Troublente tijden (1672-1678). Opnieuw een juweeltje aan de kroon van HVV publicaties. Het eerste exemplaar werd door onze voorzitter Renier van Gelooven uitgereikt aan drs Ellen van Waerden van het GA Den Haag. Ellen vertelde daarna kort wat de stand van zaken is van het Voorburgs Archief en welke diensten de het GA levert. De aanwezige leden konden daarna hun exemplaar van het boek mee naar huis nemen. De komende weken wordt het boek bij de andere leden aan huis bezorgd.

170511 ALV 2170511 ALV 9

170511 ALV 16

Kees van der Leer geridderd

Op 26 april 2017 werd Kees van der Leer geridderd. Als Historische Vereniging Voorburg zijn wij heel erg trots. We feliciteren Kees van harte (foto Ronald Meekel).

170426 Kees van der Leer door Ronald Meekel

Monument voor Vrede en Vrijheid in Sytwende Park wordt aangepast

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat het 'Monument voor Vrede en Vrijheid' in het Sytwende Park in Leidschendam verbeteren. Er staan vier namen ten onrechte op, deze worden nog voor de herdenking op 4 mei verwijderd. Het monument in het park bestaat uit een driehoekige zwarte gedenkzuil van Chinees graniet. Een zijde van de zuil is verruwd, de overige twee kanten zijn glad gepolijst. De verruwde zijde bevat de woorden ‘Vrede en Vrijheid’. Op de gepolijste vlakken staan de namen van meer dan 400 slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog . Het gedenkteken is 10 jaar geleden geplaatst met als doel tot één gezamenlijke Nationale Herdenking voor de inwoners van de gemeente Leidschendam-Voorburg te komen.

Historische Vereniging

De aanleiding voor de aanpassingen is het grondig onderzoek verricht door de Historische Vereniging Voorburg (HVV). Dit resulteerde uiteindelijk in het in 2015 verschenen boek ‘70 Jaar Vrede en Vrijheid’. Hierin hebben de slachtoffers een gezicht gekregen door beschrijvingen van deze personen en verhalen van nabestaanden. Bij het onderzoek voor het boek ontdekte de HVV dat er namen van slachtoffers op het monument ontbraken, een aantal jaartallen verkeerd is vermeld en enkele namen onjuist zijn gespeld. Ook kwam naar voren dat er vier namen op staan van personen die in de oorlog ‘fout’ waren.

Schatten aan de Vliet

Op zaterdag 8 april is het erfgoeddag. Het motto is Schatten aan de Vliet Uitvinden en Ontdekken. Op verschillende plekken in Voorburg en leidschendam zijn tentoonstellingen, workshops, presentaties, Quizzen en nog veel meer activiteiten.

Bekijk het programma

Ledenavond vol muziek

IMG 0306ledenavond 2016

De HVV beleefde een unieke ledenavond in een tot de laatste stoel gevulde Grote Zaal van De Voorhof op donderdag 17 november 2016. De avond stond in het teken van de (om)doop van het Oude Dorp van Voorburg in het ‘Huygenskwartier’. Daarmee krijgt de familie Huygens en hun tijd een vooraanstaande plaats (als ze dat al niet hadden). Om die tijd te belichten en te beluisteren is een programma gemaakt over de muziek van die tijd.

We begonnen met de lezing “De hartstocht van twee drukbezette heren” door de heer Lodewijk Muns PhD. Daarna werden onze leden betoverd door het optreden van Oscar Verhaar, countertenor, en Michiel Niessen, luit. Zij voerden composities uit van Constantijn Huygens, maar ook van zijn tijdgenoten, zoals onder andere Monteverdi en Caccini, door wie Constantijn geïnspireerd werd.

Oorlogsverhalen verfilmd

De Tweede Wereldoorlog heeft op veel landgoederen en buitenplaatsen in Zuid-Holland zijn sporen nagelaten. Soms zijn dit tastbare overblijfselen, zoals bunkers of sporen van vernieling, maar vaker nog gaat het om gebeurtenissen die voor altijd in het geheugen van (oud)bewoners en omwonenden gegrift staan. Twaalf bijzondere en soms ook ontroerende verhalen over onderduikers, vluchtelingen, vorderingen en afbraak zijn door het Erfgoedhuis Zuid-Holland op beeld vastgelegd en nu online te bekijken. Bekijk de films

Tijdschrift Haagse Historie

HaagseHistorie logo wit 300x166

Dit najaar verschijnt het nieuwe geschiedenismagazine dat helemaal in het teken staat van de Haagse historie. Het magazine is een initiatief van eenentwintig historische verenigingen en de erfgoedinstellingen van Den Haag

Maand van de geschiedenis

Oktober is weer maand van de geschiedenis. Lees er alles over.

Maand van de geschiedenis