De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

VLB6A

Leden krijgen jubileum Boek

Op zaterdag 15 september presenteerde de Historische Vereniging Voorburg het jubileum Boek De Vlet langs Leidschendam en Voorburg. Zo’n 100 enthousiaste leden waren aanwezig bij de zonnige ceremonie. In de tuin van Hofwijk vertelde Kees van Leer wat zijn favoriete verhalen zijn in het immense boek. Renier van Gelooven, de voorzitter van HVV reikte het boek uit aan de burgermeester Klaas Tigelaar. Terecht memoreerde deze dat dit jubileumboek een waardig alternatief van de Voorburgse Canon kan worden genoemd.

Bij het boek is een tentoonstelling in de musea Hofwijk en Swaensteyn geopend, deze is nog tot 2 december te bezichtigen. Daar kan het boek ook worden aangeschaft. Na afloop van de boekpresentatie konden de leden hun gratis exemplaar van het boek ophalen in de Herenstraat. Let op, leden van de Historische Vereniging Voorburg krijgen het boek gratis thuisbezorgd.

VLB3ajpg

VLB2a

VLB1a

De Gouden Eeuw van de Vliet

Van 8 september t/m 2 december organiseren Huygens’ Hofwijck en Museum Swaensteyn een tentoonstelling over de geschiedenis van de Vliet. De Vliet is een van de oudste en meest drukbevaren trekvaarten in Zuid-Holland.

Met historische kaarten, prenten en schilderijen wordt getoond hoe de Vliet met de eeuwen is veranderd. Per eeuw zullen een aantal hoogtepunten worden belicht, zoals op Huygens’ Hofwijck het gebruik van een buitenplaats en in Museum Swaensteyn onder andere één van de oudste kaarten van de Vliet, het reizen per trekschuit, de bouw van het sluizencomplex en het leven aan de Vliet in de 20e eeuw. Hedendaagse schilderkunst waaronder werk van Maurice Heerdink, toont hoe de Vliet ook nu nog een inspiratiebron is voor velen.

Op zaterdag 8 september is het open huis en kan de tentoonstelling in Museum Swaensteyn én in Huygens' Hofwijck gratis worden bezocht van 10.00-17.00 uur.

Presentatie Jubileumboek

Ter viering van het 25-jarig bestaan hebben we besloten een bijzonder boek uit te geven. Het onderwerp zou ons aller Vliet moeten betreffen, wat tevens voortreffelijk zou uitkomen met voorgenomen tentoonstellingen in Huygens' Hofwijck en Museum Swaensteyn. In nauwe samenwerking met de Voorburgse musea werd besloten tot een gezamenlijke uitgave. De redactie van "Historisch Voorburg" heeft samen met andere schrijvers (o.a. van onze zusterverenigingen in Leidschendam en Rijswijk) een indrukwekkend boek samengesteld.

De Vliet heeft sinds mensenheugenis een grote rol in de ontwikkeling van Voorburg gespeeld. Zowel voor het handelsverkeer over water en aan de oevers als aantrekkelijke woonplek voor welgestelden. Dit alles komt ook tot uiting in de tentoonstellingen

Het boek telt liefst 352 bladzijden (onze dikste pil tot op heden telt 240 pagina's) en is rijk geïllustreerd. Een boek waarmee een jubilerende vereniging voor de dag kan komen. Het boek is getiteld:

De Vliet langs Leidschendam en Voorburg, Van Vlietlanden tot de Hoornbrug

StolpersteinStolperstein2

De eerste Stolperstein in de gemeente Leidschendam-Voorburg is woensdag 20 juni gelegd. Deze herdenkingssteentjes van 10 bij 10 centimeter  worden aangebracht in het trottoir voor huizen waar Joden,  Roma of Sinti hebben gewoond die door de nazi’s zijn verdreven, gedeporteerd en vermoord. De eerste Stolperstein in Leidschendam-Voorburg wordt geplaatst voor Alfred Goldsteen (1906-1945), op initiatief van zijn zoon. De heer Goldsteen woonde in de eerste oorlogsjaren in Voorburg aan de Rhijnvis Feithstraat 1. De steen is geplaatst in het trottoir voor zijn voormalige woonhuis, met instemming van de huidige bewoners.

Jubileum met Vaart

Na de lezingen begin dit jaar komt het jubileum van de HVV pas echt goed op gang met de feestelijke boottocht over de Vliet op 2 juni jl. De boottocht, voorafgegaan door een boeiende rondleiding door de oud-Hollandse tuin van Hofwijk, was snel volgeboekt. Twee groepen konden achtereenvolgens van de tocht genieten. In onze gallerij kunt u het beeldverslag bekijken.

HVV boottocht 7 15boottocht 22 11

Fonds 1818 viert jubileum met festival

Op zaterdag 9 juni wordt met een groots opgezette feestdag in en om de Grote Kerk in Den Haag het 200-jarig jubileum van de Nutsspaarbank en Fonds 1818 gevierd. Er zijn foodtrucks, terrassen, workshops voor kinderen én volwassenen, er is een streekmarkt, een buitenpodium met muziek- en dansoptredens, een sing-a-long, een tentoonstelling met uniek historisch archiefmateriaal over de Nutsspaarbank en véél meer.

Iedereen, jong, oud en daartussen, is welkom op het Fonds 1818 Festival! Het terrein is open van 11.00 - 18.00 uur en de entree is gratis.

"Schatten aan de Vliet" Trots op heden & verleden

Op 21 april 2018 presenteert heel Voorburg de schatten aan de Vliet. Een gevarieerd programma met rondleidingen, muziek en de opening van het Mooi Voorburg jaar biedt voor iedereen wel wat interessants. Lees er meer over in de folder of  klik hier.

Voorhof vol!

KoosHavelaar

De opkomst bij onze lezing over de Binckhorst en de bijbehorende app van de SHIE was groot. De grote zaal van de Voorhof zat helemaal vol. De presentatie door Koos Havelaar was dan ook heel erg afwisselend, visueel en boeiend. Voor wie het gemist heeft verwijzen we naar de eerdere artikelen op deze nieuwssite of wandel er nog eens doorheen voor dit erfgoed net over de grens van Voorburg definitief helemaal is veranderd.

HVV 25 jaar

Dit jaar bestaat de Historische Vereniging Voorburg 25 jaar. Dat wordt gevierd met een reeks lezingen (te beginnen de 22e maart), speciale ledenactiviteiten een tentoonstelling in Swaensteyn en Hofwijck, de uitgave van een bijzonder boek over de Vliet en in november een grootse ledenbijeenkomst.

Door nu lid te worden van de Historische Vereninging Voorburg kunt u daar allemaal bij zijn. Meld u aan!

Oude Tolbrug

Lezing Binckhorst door Koos Havelaar

Op22. Omslag Binck 22 maart a.s. is Koos Havelaar, voorzitter van de stichting Haags Industrieel Erfgoed (SHIE) te gast bij de Historische Vereniging Voorburg. Hij zal een inleiding verzorgen over de Binckhorst. Koos is voorzitter van de SHIE. Zij zetten zich al 25 jaar in voor het industrieel erfgoed in de Haagse regio en zolang is hij ook bij de stichting betrokken.SHIE heeft uitgebreid onderzoek gedaan. Dat staat bijvoorbeeld beschreven in de publicatie De Binckhorst, bedrijventerrein in beweging. Hierin wordt meer dan een eeuw historische ontwikkeling geschetst. Na de pauze zal Koos de bijbehorende app demonstreren.

De inleiding begint om 20.00uur, in de Voorhof bij de oude Kerk in de Herenstraat.