De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

StolpersteinStolperstein2

De eerste Stolperstein in de gemeente Leidschendam-Voorburg is woensdag 20 juni gelegd. Deze herdenkingssteentjes van 10 bij 10 centimeter  worden aangebracht in het trottoir voor huizen waar Joden,  Roma of Sinti hebben gewoond die door de nazi’s zijn verdreven, gedeporteerd en vermoord. De eerste Stolperstein in Leidschendam-Voorburg wordt geplaatst voor Alfred Goldsteen (1906-1945), op initiatief van zijn zoon. De heer Goldsteen woonde in de eerste oorlogsjaren in Voorburg aan de Rhijnvis Feithstraat 1. De steen is geplaatst in het trottoir voor zijn voormalige woonhuis, met instemming van de huidige bewoners.

Lees meer...

Jubileum met Vaart

Na de lezingen begin dit jaar komt het jubileum van de HVV pas echt goed op gang met de feestelijke boottocht over de Vliet op 2 juni jl. De boottocht, voorafgegaan door een boeiende rondleiding door de oud-Hollandse tuin van Hofwijk, was snel volgeboekt. Twee groepen konden achtereenvolgens van de tocht genieten. In onze gallerij kunt u het beeldverslag bekijken.

HVV boottocht 7 15boottocht 22 11

Fonds 1818 viert jubileum met festival

Op zaterdag 9 juni wordt met een groots opgezette feestdag in en om de Grote Kerk in Den Haag het 200-jarig jubileum van de Nutsspaarbank en Fonds 1818 gevierd. Er zijn foodtrucks, terrassen, workshops voor kinderen én volwassenen, er is een streekmarkt, een buitenpodium met muziek- en dansoptredens, een sing-a-long, een tentoonstelling met uniek historisch archiefmateriaal over de Nutsspaarbank en véél meer.

Iedereen, jong, oud en daartussen, is welkom op het Fonds 1818 Festival! Het terrein is open van 11.00 - 18.00 uur en de entree is gratis.

"Schatten aan de Vliet" Trots op heden & verleden

Op 21 april 2018 presenteert heel Voorburg de schatten aan de Vliet. Een gevarieerd programma met rondleidingen, muziek en de opening van het Mooi Voorburg jaar biedt voor iedereen wel wat interessants. Lees er meer over in de folder of  klik hier.

Voorhof vol!

KoosHavelaar

De opkomst bij onze lezing over de Binckhorst en de bijbehorende app van de SHIE was groot. De grote zaal van de Voorhof zat helemaal vol. De presentatie door Koos Havelaar was dan ook heel erg afwisselend, visueel en boeiend. Voor wie het gemist heeft verwijzen we naar de eerdere artikelen op deze nieuwssite of wandel er nog eens doorheen voor dit erfgoed net over de grens van Voorburg definitief helemaal is veranderd.

HVV 25 jaar

Dit jaar bestaat de Historische Vereniging Voorburg 25 jaar. Dat wordt gevierd met een reeks lezingen (te beginnen de 22e maart), speciale ledenactiviteiten een tentoonstelling in Swaensteyn en Hofwijck, de uitgave van een bijzonder boek over de Vliet en in november een grootse ledenbijeenkomst.

Door nu lid te worden van de Historische Vereninging Voorburg kunt u daar allemaal bij zijn. Meld u aan!

Oude Tolbrug

Lezing Binckhorst door Koos Havelaar

Op22. Omslag Binck 22 maart a.s. is Koos Havelaar, voorzitter van de stichting Haags Industrieel Erfgoed (SHIE) te gast bij de Historische Vereniging Voorburg. Hij zal een inleiding verzorgen over de Binckhorst. Koos is voorzitter van de SHIE. Zij zetten zich al 25 jaar in voor het industrieel erfgoed in de Haagse regio en zolang is hij ook bij de stichting betrokken.SHIE heeft uitgebreid onderzoek gedaan. Dat staat bijvoorbeeld beschreven in de publicatie De Binckhorst, bedrijventerrein in beweging. Hierin wordt meer dan een eeuw historische ontwikkeling geschetst. Na de pauze zal Koos de bijbehorende app demonstreren.

De inleiding begint om 20.00uur, in de Voorhof bij de oude Kerk in de Herenstraat.

Lees meer...

Binckhorst App

De Binckhorstbrug begin jaren 50. (Verzameling Haags Gemeentearchief)

Stichting Haags Industrieel Errfgoed lanceert Binckhorst App.Op de app staan 56 locaties waarover in tekst, beeld en geluid historische informatie wordt gegeven, maar ook geschetst wordt hoe de huidige ontwikkelingen zijn op de betreffende plek. Op de smartphone kunt u de app van izi.travel downloaden. Ga binnen deze app naar de tour 'Bedrijventerrein De Binckhorst' . Op de computer is de app te raadplegen op de website van izi.Travel.nl.

Er is ook een begeleidend boekje verschenen met achtergrondinformatie over het gebied. Het boekje is  te koop voor € 3,- bij de SHIE  of bij de VVV in het stadhuis van Den Haag

Afbeelding: De Binckhorstbrug begin jaren 50. (Verzameling Haags Gemeentearchief)

Boeren, Burgers en Buitenlui

170909 open monumentendag
De hele Santekraam kwam voorbij. Open monumentendag 2017 dreigde even in het water te vallen, maar dat viel gelukkig heel erg mee. We hebben als HVV weer veel mensen kunnen informeren over onze vereniging. Meerdere leden kwamen ons een hart onder de riem steken en we hebben een aantal nieuwe leden mogen verwelkomen. Al met al toch weer een geslaagde dag.

Huys ter Nieuburch

Op donderdag 24 augustus hebben we een eerste extra ledenlezing gehouden. Er waren 30 leden aanwezig. Zij werden door Jans Koot meegenomen op een intrigerende speurtocht naar de resten van Huys te Nieburch in Rijswijk. De stadarcheoloog van onze buurtgemeente maakte er een boeiende avond van. De aanwezigen hebben genoten.

De volgende ledenlezing zal gegeven worden door Sander Wassing.  Deze vindt plaats op 30 november, in de Voorhof.