De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

Persbericht 70 jaar

Binnenkort publiceert de Historische Vereniging Voorburg (HVV) een nieuw boek, getiteld 70 jaar Vrede en Vrijheid.  Het boek is geschreven door de HVV-werkgroep Voorburgs Verteld Verleden . Deze werkgroep heeft al eerder (2012) een succesvolle uitgave gerealiseerd over de verdwenen middenstand in de wijk Voorburg-Noord.

In 70 jaar Vrede en Vrijheid wordt het verhaal verteld van de inwoners van Leidschendam en Voorburg die in de oorlog door de oorlogsomstandigheden zijn omgekomen. Hun namen staan sinds enkele jaren vermeld op het Monument voor Vrede en Vrijheid in Park Sijtwende. Nu krijgen zij ook een gezicht. De HVV heeft in het kader van het project Verteld Verleden de omstandigheden in kaart gebracht waaronder ieder van deze mensen het leven liet. Dat zijn indringende, soms verbijsterende verhalen.

Daartoe werden interviews gehouden met nabestaanden van de slachtoffers en werden ook vele andere bronnen geraadpleegd. Ook de achtergronden en omstandigheden in WO II worden in het boek nader toegelicht.

Op zaterdag 9 mei 2015 zal het boek door de Historische Vereniging Voorburg gepresenteerd worden in de Oude Kerk, Herenstraat 77 te Voorburg. Aanvang 19.00 uur. De kerk is vanaf 18.30 uur open.

Het eerste exemplaar van het boek zal worden overhandigd aan de heer Hans van der Sluijs, burgemeester van Leidschendam-Voorburg. Naast de heer Van der Sluijs, zullen ook anderen de achtergrond van het boek toelichten, waaronder de heer Michiel van Haersma Buma, dijkgraaf van Delfland en burgemeester van Leidschendam-Voorburg ten tijde van het oprichten van het Sijtwende‑monument.

De bijeenkomst wordt muzikaal omlijst door het kamerkoor Corda Mezza Voce onder leiding van Hans Matla.

De bijeenkomst is besloten en wordt gehouden voor de leden van de Historische Vereniging Voorburg en haar genodigden. Met dit persbericht willen wij u van harte uitnodigen om aanwezig te zijn, opdat u verslag zou kunnen doen van deze bijzondere gebeurtenis.

In Museum Swaensteyn openen op 9 mei 2015 twee bijzondere tentoonstellingen over het leven in Voorburg en Leidschendam tijdens de Tweede Wereldoorlog, te weten De oorlog in strips en een tentoonstelling naar aanleiding van het boek 70 jaar Vrede en Vrijheid. Dit laatste met medewerking van de Historische Vereniging Voorburg.