De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

VLB6A

Leden krijgen jubileum Boek

Op zaterdag 15 september presenteerde de Historische Vereniging Voorburg het jubileum Boek De Vlet langs Leidschendam en Voorburg. Zo’n 100 enthousiaste leden waren aanwezig bij de zonnige ceremonie. In de tuin van Hofwijk vertelde Kees van Leer wat zijn favoriete verhalen zijn in het immense boek. Renier van Gelooven, de voorzitter van HVV reikte het boek uit aan de burgermeester Klaas Tigelaar. Terecht memoreerde deze dat dit jubileumboek een waardig alternatief van de Voorburgse Canon kan worden genoemd.

Bij het boek is een tentoonstelling in de musea Hofwijk en Swaensteyn geopend, deze is nog tot 2 december te bezichtigen. Daar kan het boek ook worden aangeschaft. Na afloop van de boekpresentatie konden de leden hun gratis exemplaar van het boek ophalen in de Herenstraat. Let op, leden van de Historische Vereniging Voorburg krijgen het boek gratis thuisbezorgd.

VLB3ajpg

VLB2a

VLB1a

De Gouden Eeuw van de Vliet

Van 8 september t/m 2 december organiseren Huygens’ Hofwijck en Museum Swaensteyn een tentoonstelling over de geschiedenis van de Vliet. De Vliet is een van de oudste en meest drukbevaren trekvaarten in Zuid-Holland.

Met historische kaarten, prenten en schilderijen wordt getoond hoe de Vliet met de eeuwen is veranderd. Per eeuw zullen een aantal hoogtepunten worden belicht, zoals op Huygens’ Hofwijck het gebruik van een buitenplaats en in Museum Swaensteyn onder andere één van de oudste kaarten van de Vliet, het reizen per trekschuit, de bouw van het sluizencomplex en het leven aan de Vliet in de 20e eeuw. Hedendaagse schilderkunst waaronder werk van Maurice Heerdink, toont hoe de Vliet ook nu nog een inspiratiebron is voor velen.

Op zaterdag 8 september is het open huis en kan de tentoonstelling in Museum Swaensteyn én in Huygens' Hofwijck gratis worden bezocht van 10.00-17.00 uur.

Presentatie Jubileumboek

Ter viering van het 25-jarig bestaan hebben we besloten een bijzonder boek uit te geven. Het onderwerp zou ons aller Vliet moeten betreffen, wat tevens voortreffelijk zou uitkomen met voorgenomen tentoonstellingen in Huygens' Hofwijck en Museum Swaensteyn. In nauwe samenwerking met de Voorburgse musea werd besloten tot een gezamenlijke uitgave. De redactie van "Historisch Voorburg" heeft samen met andere schrijvers (o.a. van onze zusterverenigingen in Leidschendam en Rijswijk) een indrukwekkend boek samengesteld.

De Vliet heeft sinds mensenheugenis een grote rol in de ontwikkeling van Voorburg gespeeld. Zowel voor het handelsverkeer over water en aan de oevers als aantrekkelijke woonplek voor welgestelden. Dit alles komt ook tot uiting in de tentoonstellingen

Het boek telt liefst 352 bladzijden (onze dikste pil tot op heden telt 240 pagina's) en is rijk geïllustreerd. Een boek waarmee een jubilerende vereniging voor de dag kan komen. Het boek is getiteld:

De Vliet langs Leidschendam en Voorburg, Van Vlietlanden tot de Hoornbrug

StolpersteinStolperstein2

De eerste Stolperstein in de gemeente Leidschendam-Voorburg is woensdag 20 juni gelegd. Deze herdenkingssteentjes van 10 bij 10 centimeter  worden aangebracht in het trottoir voor huizen waar Joden,  Roma of Sinti hebben gewoond die door de nazi’s zijn verdreven, gedeporteerd en vermoord. De eerste Stolperstein in Leidschendam-Voorburg wordt geplaatst voor Alfred Goldsteen (1906-1945), op initiatief van zijn zoon. De heer Goldsteen woonde in de eerste oorlogsjaren in Voorburg aan de Rhijnvis Feithstraat 1. De steen is geplaatst in het trottoir voor zijn voormalige woonhuis, met instemming van de huidige bewoners.

Jubileum met Vaart

Na de lezingen begin dit jaar komt het jubileum van de HVV pas echt goed op gang met de feestelijke boottocht over de Vliet op 2 juni jl. De boottocht, voorafgegaan door een boeiende rondleiding door de oud-Hollandse tuin van Hofwijk, was snel volgeboekt. Twee groepen konden achtereenvolgens van de tocht genieten. In onze gallerij kunt u het beeldverslag bekijken.

HVV boottocht 7 15boottocht 22 11

Fonds 1818 viert jubileum met festival

Op zaterdag 9 juni wordt met een groots opgezette feestdag in en om de Grote Kerk in Den Haag het 200-jarig jubileum van de Nutsspaarbank en Fonds 1818 gevierd. Er zijn foodtrucks, terrassen, workshops voor kinderen én volwassenen, er is een streekmarkt, een buitenpodium met muziek- en dansoptredens, een sing-a-long, een tentoonstelling met uniek historisch archiefmateriaal over de Nutsspaarbank en véél meer.

Iedereen, jong, oud en daartussen, is welkom op het Fonds 1818 Festival! Het terrein is open van 11.00 - 18.00 uur en de entree is gratis.

"Schatten aan de Vliet" Trots op heden & verleden

Op 21 april 2018 presenteert heel Voorburg de schatten aan de Vliet. Een gevarieerd programma met rondleidingen, muziek en de opening van het Mooi Voorburg jaar biedt voor iedereen wel wat interessants. Lees er meer over in de folder of  klik hier.

Voorhof vol!

KoosHavelaar

De opkomst bij onze lezing over de Binckhorst en de bijbehorende app van de SHIE was groot. De grote zaal van de Voorhof zat helemaal vol. De presentatie door Koos Havelaar was dan ook heel erg afwisselend, visueel en boeiend. Voor wie het gemist heeft verwijzen we naar de eerdere artikelen op deze nieuwssite of wandel er nog eens doorheen voor dit erfgoed net over de grens van Voorburg definitief helemaal is veranderd.

HVV 25 jaar

Dit jaar bestaat de Historische Vereniging Voorburg 25 jaar. Dat wordt gevierd met een reeks lezingen (te beginnen de 22e maart), speciale ledenactiviteiten een tentoonstelling in Swaensteyn en Hofwijck, de uitgave van een bijzonder boek over de Vliet en in november een grootse ledenbijeenkomst.

Door nu lid te worden van de Historische Vereninging Voorburg kunt u daar allemaal bij zijn. Meld u aan!

Oude Tolbrug

Lezing Binckhorst door Koos Havelaar

Op22. Omslag Binck 22 maart a.s. is Koos Havelaar, voorzitter van de stichting Haags Industrieel Erfgoed (SHIE) te gast bij de Historische Vereniging Voorburg. Hij zal een inleiding verzorgen over de Binckhorst. Koos is voorzitter van de SHIE. Zij zetten zich al 25 jaar in voor het industrieel erfgoed in de Haagse regio en zolang is hij ook bij de stichting betrokken.SHIE heeft uitgebreid onderzoek gedaan. Dat staat bijvoorbeeld beschreven in de publicatie De Binckhorst, bedrijventerrein in beweging. Hierin wordt meer dan een eeuw historische ontwikkeling geschetst. Na de pauze zal Koos de bijbehorende app demonstreren.

De inleiding begint om 20.00uur, in de Voorhof bij de oude Kerk in de Herenstraat.

Binckhorst App

De Binckhorstbrug begin jaren 50. (Verzameling Haags Gemeentearchief)

Stichting Haags Industrieel Errfgoed lanceert Binckhorst App.Op de app staan 56 locaties waarover in tekst, beeld en geluid historische informatie wordt gegeven, maar ook geschetst wordt hoe de huidige ontwikkelingen zijn op de betreffende plek. Op de smartphone kunt u de app van izi.travel downloaden. Ga binnen deze app naar de tour 'Bedrijventerrein De Binckhorst' . Op de computer is de app te raadplegen op de website van izi.Travel.nl.

Er is ook een begeleidend boekje verschenen met achtergrondinformatie over het gebied. Het boekje is  te koop voor € 3,- bij de SHIE  of bij de VVV in het stadhuis van Den Haag

Afbeelding: De Binckhorstbrug begin jaren 50. (Verzameling Haags Gemeentearchief)

Boeren, Burgers en Buitenlui

170909 open monumentendag
De hele Santekraam kwam voorbij. Open monumentendag 2017 dreigde even in het water te vallen, maar dat viel gelukkig heel erg mee. We hebben als HVV weer veel mensen kunnen informeren over onze vereniging. Meerdere leden kwamen ons een hart onder de riem steken en we hebben een aantal nieuwe leden mogen verwelkomen. Al met al toch weer een geslaagde dag.

Huys ter Nieuburch

Op donderdag 24 augustus hebben we een eerste extra ledenlezing gehouden. Er waren 30 leden aanwezig. Zij werden door Jans Koot meegenomen op een intrigerende speurtocht naar de resten van Huys te Nieburch in Rijswijk. De stadarcheoloog van onze buurtgemeente maakte er een boeiende avond van. De aanwezigen hebben genoten.

De volgende ledenlezing zal gegeven worden door Sander Wassing.  Deze vindt plaats op 30 november, in de Voorhof.

HVV op CZF 2017

Bij een historische vereniging hoort traditie. We waren wederom vertegenwoordigd op het culturele zomerfestival. Het was prachtig weer en de sfeer was goed. We hebben vier nieuwe leden mogen inschrijven en veel mensen een plezier kunnen doen met een van onze mooie uitgaven.

Molendag Leidschendam-Voorburg

Op zaterdag 8 juli a.s. zijn houtzaagmolen De Salamander en molen De Vlieger van 11.00 tot 16.00 uur geopend voor publiek. De avonturen van Don Quichot en de windmolens staan centraal op deze Molendag Leidschendam-Voorburg met muziek en verhalen voor de jeugd. Tijdens deze dag kan men ook naar de molendriegang bij Stompwijk.

Vanaf 11.00 uur organiseren de molenaars en vrijwilligers in en rond de molens diverse activiteiten voor jong en oud. In De Salamander zagen molenaars weer een boomstam tot planken en geven gidsen tekst en uitleg over het zaagproces en de geschiedenis van de molen. Houtdraaiers maken van een stuk hout mooie kunstige voorwerpen. Bij Molen de Vlieger is de stoomhobbyclub actief met prachtige werkende machines en kan men natuurlijk de molen bezoeken.

Don Quichot in de molens, het verhaal van Don Quichot en muziek.

Spiegel voor het Heden

Oude tijden herleven tijdens de jubileumtentoonstelling van de Vereniging Oud-Dordrecht, die vanaf 4 juni is te bewonderen in het Dordrechts Museum. Eind 19de eeuw opende deze vereniging op de zolders van de Groothoofdspoort een eigen historisch museum. Hier werd het rijke Dordtse verleden getoond. Precies 125 jaar na de oprichting van de Vereniging Oud-Dordrecht is een groot deel van de collectie van destijds weer voor één keer te zien in de tentoonstelling Spiegel voor het heden.

Leden van de historische vereniging kunnen met 4 euro korting (8 in plaats van 12 euro) de tentoonstelling bezoeken. De code kunt u aanvragen bij de secretaris Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Algemene ledenvergadering 2017

Donderdag 11 mei vergaderde de Historische Vereniging Voorburg. De opkomst was groot en de vergadering geanimeerd. Na de pauze presenteerden Ruud Boschker en Fabian van Boheemen de nieuwste uitgave in onze reeks Historisch Voorburg: Troublente tijden (1672-1678). Opnieuw een juweeltje aan de kroon van HVV publicaties. Het eerste exemplaar werd door onze voorzitter Renier van Gelooven uitgereikt aan drs Ellen van Waerden van het GA Den Haag. Ellen vertelde daarna kort wat de stand van zaken is van het Voorburgs Archief en welke diensten de het GA levert. De aanwezige leden konden daarna hun exemplaar van het boek mee naar huis nemen. De komende weken wordt het boek bij de andere leden aan huis bezorgd.

170511 ALV 2170511 ALV 9

170511 ALV 16

Kees van der Leer geridderd

Op 26 april 2017 werd Kees van der Leer geridderd. Als Historische Vereniging Voorburg zijn wij heel erg trots. We feliciteren Kees van harte (foto Ronald Meekel).

170426 Kees van der Leer door Ronald Meekel

Monument voor Vrede en Vrijheid in Sytwende Park wordt aangepast

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat het 'Monument voor Vrede en Vrijheid' in het Sytwende Park in Leidschendam verbeteren. Er staan vier namen ten onrechte op, deze worden nog voor de herdenking op 4 mei verwijderd. Het monument in het park bestaat uit een driehoekige zwarte gedenkzuil van Chinees graniet. Een zijde van de zuil is verruwd, de overige twee kanten zijn glad gepolijst. De verruwde zijde bevat de woorden ‘Vrede en Vrijheid’. Op de gepolijste vlakken staan de namen van meer dan 400 slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog . Het gedenkteken is 10 jaar geleden geplaatst met als doel tot één gezamenlijke Nationale Herdenking voor de inwoners van de gemeente Leidschendam-Voorburg te komen.

Historische Vereniging

De aanleiding voor de aanpassingen is het grondig onderzoek verricht door de Historische Vereniging Voorburg (HVV). Dit resulteerde uiteindelijk in het in 2015 verschenen boek ‘70 Jaar Vrede en Vrijheid’. Hierin hebben de slachtoffers een gezicht gekregen door beschrijvingen van deze personen en verhalen van nabestaanden. Bij het onderzoek voor het boek ontdekte de HVV dat er namen van slachtoffers op het monument ontbraken, een aantal jaartallen verkeerd is vermeld en enkele namen onjuist zijn gespeld. Ook kwam naar voren dat er vier namen op staan van personen die in de oorlog ‘fout’ waren.

Schatten aan de Vliet

Op zaterdag 8 april is het erfgoeddag. Het motto is Schatten aan de Vliet Uitvinden en Ontdekken. Op verschillende plekken in Voorburg en leidschendam zijn tentoonstellingen, workshops, presentaties, Quizzen en nog veel meer activiteiten.

Bekijk het programma

Ledenavond vol muziek

IMG 0306ledenavond 2016

De HVV beleefde een unieke ledenavond in een tot de laatste stoel gevulde Grote Zaal van De Voorhof op donderdag 17 november 2016. De avond stond in het teken van de (om)doop van het Oude Dorp van Voorburg in het ‘Huygenskwartier’. Daarmee krijgt de familie Huygens en hun tijd een vooraanstaande plaats (als ze dat al niet hadden). Om die tijd te belichten en te beluisteren is een programma gemaakt over de muziek van die tijd.

We begonnen met de lezing “De hartstocht van twee drukbezette heren” door de heer Lodewijk Muns PhD. Daarna werden onze leden betoverd door het optreden van Oscar Verhaar, countertenor, en Michiel Niessen, luit. Zij voerden composities uit van Constantijn Huygens, maar ook van zijn tijdgenoten, zoals onder andere Monteverdi en Caccini, door wie Constantijn geïnspireerd werd.

Oorlogsverhalen verfilmd

De Tweede Wereldoorlog heeft op veel landgoederen en buitenplaatsen in Zuid-Holland zijn sporen nagelaten. Soms zijn dit tastbare overblijfselen, zoals bunkers of sporen van vernieling, maar vaker nog gaat het om gebeurtenissen die voor altijd in het geheugen van (oud)bewoners en omwonenden gegrift staan. Twaalf bijzondere en soms ook ontroerende verhalen over onderduikers, vluchtelingen, vorderingen en afbraak zijn door het Erfgoedhuis Zuid-Holland op beeld vastgelegd en nu online te bekijken. Bekijk de films

Tijdschrift Haagse Historie

HaagseHistorie logo wit 300x166

Dit najaar verschijnt het nieuwe geschiedenismagazine dat helemaal in het teken staat van de Haagse historie. Het magazine is een initiatief van eenentwintig historische verenigingen en de erfgoedinstellingen van Den Haag

Maand van de geschiedenis

Oktober is weer maand van de geschiedenis. Lees er alles over.

Maand van de geschiedenis