De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

Binckhorst App

De Binckhorstbrug begin jaren 50. (Verzameling Haags Gemeentearchief)

Stichting Haags Industrieel Errfgoed lanceert Binckhorst App.Op de app staan 56 locaties waarover in tekst, beeld en geluid historische informatie wordt gegeven, maar ook geschetst wordt hoe de huidige ontwikkelingen zijn op de betreffende plek. Op de smartphone kunt u de app van izi.travel downloaden. Ga binnen deze app naar de tour 'Bedrijventerrein De Binckhorst' . Op de computer is de app te raadplegen op de website van izi.Travel.nl.

Er is ook een begeleidend boekje verschenen met achtergrondinformatie over het gebied. Het boekje is  te koop voor € 3,- bij de SHIE  of bij de VVV in het stadhuis van Den Haag

Afbeelding: De Binckhorstbrug begin jaren 50. (Verzameling Haags Gemeentearchief)

Boeren, Burgers en Buitenlui

170909 open monumentendag
De hele Santekraam kwam voorbij. Open monumentendag 2017 dreigde even in het water te vallen, maar dat viel gelukkig heel erg mee. We hebben als HVV weer veel mensen kunnen informeren over onze vereniging. Meerdere leden kwamen ons een hart onder de riem steken en we hebben een aantal nieuwe leden mogen verwelkomen. Al met al toch weer een geslaagde dag.

Huys ter Nieuburch

Op donderdag 24 augustus hebben we een eerste extra ledenlezing gehouden. Er waren 30 leden aanwezig. Zij werden door Jans Koot meegenomen op een intrigerende speurtocht naar de resten van Huys te Nieburch in Rijswijk. De stadarcheoloog van onze buurtgemeente maakte er een boeiende avond van. De aanwezigen hebben genoten.

De volgende ledenlezing zal gegeven worden door Sander Wassing.  Deze vindt plaats op 30 november, in de Voorhof.

HVV op CZF 2017

Bij een historische vereniging hoort traditie. We waren wederom vertegenwoordigd op het culturele zomerfestival. Het was prachtig weer en de sfeer was goed. We hebben vier nieuwe leden mogen inschrijven en veel mensen een plezier kunnen doen met een van onze mooie uitgaven.

Molendag Leidschendam-Voorburg

Op zaterdag 8 juli a.s. zijn houtzaagmolen De Salamander en molen De Vlieger van 11.00 tot 16.00 uur geopend voor publiek. De avonturen van Don Quichot en de windmolens staan centraal op deze Molendag Leidschendam-Voorburg met muziek en verhalen voor de jeugd. Tijdens deze dag kan men ook naar de molendriegang bij Stompwijk.

Vanaf 11.00 uur organiseren de molenaars en vrijwilligers in en rond de molens diverse activiteiten voor jong en oud. In De Salamander zagen molenaars weer een boomstam tot planken en geven gidsen tekst en uitleg over het zaagproces en de geschiedenis van de molen. Houtdraaiers maken van een stuk hout mooie kunstige voorwerpen. Bij Molen de Vlieger is de stoomhobbyclub actief met prachtige werkende machines en kan men natuurlijk de molen bezoeken.

Don Quichot in de molens, het verhaal van Don Quichot en muziek.

Spiegel voor het Heden

Oude tijden herleven tijdens de jubileumtentoonstelling van de Vereniging Oud-Dordrecht, die vanaf 4 juni is te bewonderen in het Dordrechts Museum. Eind 19de eeuw opende deze vereniging op de zolders van de Groothoofdspoort een eigen historisch museum. Hier werd het rijke Dordtse verleden getoond. Precies 125 jaar na de oprichting van de Vereniging Oud-Dordrecht is een groot deel van de collectie van destijds weer voor één keer te zien in de tentoonstelling Spiegel voor het heden.

Leden van de historische vereniging kunnen met 4 euro korting (8 in plaats van 12 euro) de tentoonstelling bezoeken. De code kunt u aanvragen bij de secretaris Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Algemene ledenvergadering 2017

Donderdag 11 mei vergaderde de Historische Vereniging Voorburg. De opkomst was groot en de vergadering geanimeerd. Na de pauze presenteerden Ruud Boschker en Fabian van Boheemen de nieuwste uitgave in onze reeks Historisch Voorburg: Troublente tijden (1672-1678). Opnieuw een juweeltje aan de kroon van HVV publicaties. Het eerste exemplaar werd door onze voorzitter Renier van Gelooven uitgereikt aan drs Ellen van Waerden van het GA Den Haag. Ellen vertelde daarna kort wat de stand van zaken is van het Voorburgs Archief en welke diensten de het GA levert. De aanwezige leden konden daarna hun exemplaar van het boek mee naar huis nemen. De komende weken wordt het boek bij de andere leden aan huis bezorgd.

170511 ALV 2170511 ALV 9

170511 ALV 16

Kees van der Leer geridderd

Op 26 april 2017 werd Kees van der Leer geridderd. Als Historische Vereniging Voorburg zijn wij heel erg trots. We feliciteren Kees van harte (foto Ronald Meekel).

170426 Kees van der Leer door Ronald Meekel

Monument voor Vrede en Vrijheid in Sytwende Park wordt aangepast

De gemeente Leidschendam-Voorburg gaat het 'Monument voor Vrede en Vrijheid' in het Sytwende Park in Leidschendam verbeteren. Er staan vier namen ten onrechte op, deze worden nog voor de herdenking op 4 mei verwijderd. Het monument in het park bestaat uit een driehoekige zwarte gedenkzuil van Chinees graniet. Een zijde van de zuil is verruwd, de overige twee kanten zijn glad gepolijst. De verruwde zijde bevat de woorden ‘Vrede en Vrijheid’. Op de gepolijste vlakken staan de namen van meer dan 400 slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog . Het gedenkteken is 10 jaar geleden geplaatst met als doel tot één gezamenlijke Nationale Herdenking voor de inwoners van de gemeente Leidschendam-Voorburg te komen.

Historische Vereniging

De aanleiding voor de aanpassingen is het grondig onderzoek verricht door de Historische Vereniging Voorburg (HVV). Dit resulteerde uiteindelijk in het in 2015 verschenen boek ‘70 Jaar Vrede en Vrijheid’. Hierin hebben de slachtoffers een gezicht gekregen door beschrijvingen van deze personen en verhalen van nabestaanden. Bij het onderzoek voor het boek ontdekte de HVV dat er namen van slachtoffers op het monument ontbraken, een aantal jaartallen verkeerd is vermeld en enkele namen onjuist zijn gespeld. Ook kwam naar voren dat er vier namen op staan van personen die in de oorlog ‘fout’ waren.

Schatten aan de Vliet

Op zaterdag 8 april is het erfgoeddag. Het motto is Schatten aan de Vliet Uitvinden en Ontdekken. Op verschillende plekken in Voorburg en leidschendam zijn tentoonstellingen, workshops, presentaties, Quizzen en nog veel meer activiteiten.

Bekijk het programma

Ledenavond vol muziek

IMG 0306ledenavond 2016

De HVV beleefde een unieke ledenavond in een tot de laatste stoel gevulde Grote Zaal van De Voorhof op donderdag 17 november 2016. De avond stond in het teken van de (om)doop van het Oude Dorp van Voorburg in het ‘Huygenskwartier’. Daarmee krijgt de familie Huygens en hun tijd een vooraanstaande plaats (als ze dat al niet hadden). Om die tijd te belichten en te beluisteren is een programma gemaakt over de muziek van die tijd.

We begonnen met de lezing “De hartstocht van twee drukbezette heren” door de heer Lodewijk Muns PhD. Daarna werden onze leden betoverd door het optreden van Oscar Verhaar, countertenor, en Michiel Niessen, luit. Zij voerden composities uit van Constantijn Huygens, maar ook van zijn tijdgenoten, zoals onder andere Monteverdi en Caccini, door wie Constantijn geïnspireerd werd.

Oorlogsverhalen verfilmd

De Tweede Wereldoorlog heeft op veel landgoederen en buitenplaatsen in Zuid-Holland zijn sporen nagelaten. Soms zijn dit tastbare overblijfselen, zoals bunkers of sporen van vernieling, maar vaker nog gaat het om gebeurtenissen die voor altijd in het geheugen van (oud)bewoners en omwonenden gegrift staan. Twaalf bijzondere en soms ook ontroerende verhalen over onderduikers, vluchtelingen, vorderingen en afbraak zijn door het Erfgoedhuis Zuid-Holland op beeld vastgelegd en nu online te bekijken. Bekijk de films

Tijdschrift Haagse Historie

HaagseHistorie logo wit 300x166

Dit najaar verschijnt het nieuwe geschiedenismagazine dat helemaal in het teken staat van de Haagse historie. Het magazine is een initiatief van eenentwintig historische verenigingen en de erfgoedinstellingen van Den Haag

Maand van de geschiedenis

Oktober is weer maand van de geschiedenis. Lees er alles over.

Maand van de geschiedenis

Een zonnige dag, 10 september

We waren er weer bij. De open monumentendag 2016 was een zonnige, warme dag. Onze stand lag heerlijk beschut in het lover. We mochten enkele hele leuke enthousiaste nieuwe leden verwelkomen. Daarmee was het weer een geslaagd evenement.

160910 stand hvv omd

Optreden Shura Lipovsky op de Europese dag voor joodse cultuur

Op 4 september vindt in een aantal Europese steden de dag voor Joodse cultuur plaats. Ditmaal staat deze in het teken van taal. De Stichting Joods Erfgoed Den Haag doet mee en nodigt u hierbij uit voor een bijzonder concert van zangeres Shura Lipovsky met haar ensemble Novaya Shira, met als motto: Liefde in alle talen (http://www.joodserfgoeddenhaag.nl/europese-dag-voor-joodse-cultuur-in-den-haag-2016/).

Het concert vindt plaats op 4 september om 16.00 uur in de Glazen Zaal van de Liberaal Joodse Gemeente te Den Haag, Prinsessegracht 26. De toegang gratis; u dient zich wel aan te melden bij: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Onthulling

Dinsdag 26 juli 15.30 uur onthult cultuurwethouder Frank Rozenberg van Leidschendam-Voorburg de historische grenspaal op de hoek van de Looierslaan en de Voorburgseweg. De waarschijnlijk oudste grensmarkeringen binnen de gemeentegrenzen zijn hiermee in ere hersteld.

160726 onthulling grenspaal

Beelden van de oude Kerk

Namens de heer Adrey Caljé geven we u een kijkje in de Oude Kerk. Kijk hier

oude kerk

Foto's

In mei hebben we het Damsigt boek gepubliceerd en de bijhorende tentoonstelling geopend. Ook hebben we weer een goed bezochtte en erg gezellige Algemene Ledenvergadering gehouden.

Onze eigen fotograaf heeft dit vastgelegd. Neem een kijkje

Berichten over Damsigt: een wijk apart.

Het eerste exemplaar van ons nieuwe boek van HVV: "Damsigt: een wijk apart" is op zaterdag 23 april aangeboden aan wethouder Rozenberg. Dit gebeurde tegelijkertijd met de opening van de tentoonstelling.

Op Koningsdag werd het boek feestelijk gepresenteerd aan de buurt. Buurtbewoners konden "hun" exemplaar bij een kraam op de koningsmarkt komen ophalen. En dat deden er velen.

image2

In de pers is veel aandacht besteed aan het boek en de tentoonstelling. Door Jaques van Herten is een korte documentaire gemaakt over de tentoonstelling die in museum Swaenstijn te zien is.

Bekijk de documentaire

Leden van de HVV konden op zondag 24 april hun boek ophalen bij het museum, ruim 40 hebben dat ook gedaan. Bij de ledenvergadering is een nieuwe kans om het boek op te halen. Daarna zullen de boeken via onze vrijwilligers worden bezorgd.

Algemene ledenvergadering 2016

De 42e algemene ledenvergadering van HVV vindt plaats in de Grote Zaal van De Voorhof, Herenstraat 77a, Voorburg (naast de Oude Kerk) op donderdag 19 mei 2016, aanvang 20.00 uur, de zaal is open om 19.30 uur.

Hieronder een link naar de stukken

Jaarverslag 2015

Verslag van de 40e algemene ledenvergadering

Damsigt: boek en expositie

Het eerste exemplaar van de nieuwe publicatie over de wijk Damsigt wordt op zaterdag 23 april 2016 uitgereikt aan wethouder Rozenberg in museum Swaensteyn. De dag erna gaat in hetzelfde museum een 6 weken durende expositie over de wijk Damsigt van start. Op Koningsdag 2016 wordt het boek aan de wijk Damsigt zelf gepresenteerd.

Het is een mooi en omvangrijk boek geworden, een resultaat van bijna drie jaar onderzoek, vergaderen, schrijven en redigeren door de werkgroep Oud-Damsigt. Zo’n 200 pagina’s Damsigt vanaf het prille begin, de buitenplaats, tot de recente geschiedenis, aangevuld met vele foto’s en anekdotes. Een niet te ontbreken stuk geschiedschrijving in iedere boekenkast in Damsigt, bij oud-wijkbewoners en bij dorpsgenoten.

Ieder HVV-lid ontvangt automatisch een exemplaar van het boek en ook de vele voorinschrijvers, ruim 325, zijn verzekerd van een exemplaar. Een verstandige keuze gezien de beperkte en slechts eenmalige oplage!

HVV leden kunnen hun boek ophalen op zondag 24 april 2016 tussen 13.00 en 14.00 uur in het museum. Ze kunnen dan gelijk gratis de tentoonstelling over Damsigt bezoeken. Leden, die een museumkaart bezitten, wordt vriendelijk verzocht deze mee te nemen en in museum Swaensteyn te laten scannen. Dan wordt het museum geholpen, dat wij toch graag in onze gemeente in stand willen houden

Damsigt

Het boek zal uitgebreid ingaan op de buitenplaats Damsigt en de tuinderijen die er voor het ontstaan van de wijk hebben gelegen. Vervolgens zal het ontstaan van de wijk worden beschreven en vooral ook het leven in de wijk, de winkels en het openbaar vervoer. Uiteraard komt de tweede wereldoorlog uitgebreid aan bod en wordt ingegaan op de vele sociale activiteiten en bijeenkomsten in de wijk.

Vanaf 24 april tot 5 juni 2016 is de speciale expositie over de wijk Damsigt geopend voor het publiek in het museum Swaensteyn. Gezien de hoeveelheid verkregen materiaal over de wijk belooft het een interessante en boeiende expositie te worden met onder meer een maquette van de zoekgeraakte theekoepel van Damsigt en fragmenten van een grenspaal die in de wijk heeft gestaan tussen Voorburg en Veur (Leidschendam)!

Het boek “Damsigt, een wijk apart” zal aan de wijk Damsigt worden gepresenteerd op Koningsdag 2016 op het centrale podium in de Damsigtstraat om ongeveer 10:15 uur. Vanaf dat moment kunnen de voorinschrijvers hun exemplaar in ontvangst nemen. Ook zijn dan nog boeken in de losse verkoop verkrijgbaar.

Schatten aan de Vliet op 16 april

Toeristisch seizoen Leidschendam-Voorburg start met eerste Erfgoeddag

Het toeristisch seizoen in Leidschendam-Voorburg wordt feestelijk geopend op zaterdag 16 april. Die dag presenteert het Erfgoedpodium Leidschendam-Voorburg de allereerste lokale Erfgoeddag. Onder de titel ’Schatten aan de Vliet’ nodigen Houtzaagmolen De Salamander, Museum Swaensteyn, Molen De Vlieger, Huygens’ Hofwijck, Stichting ‘Mooi Voorburg’, Erfgoed Leidschendam en veel andere partners het publiek uit voor stadswandelingen, rondleidingen, familieworkshops of een tochtje op de Vliet. Er is een afwisselend  programma samengesteld, interessant voor jong en oud. De samenwerkende partners binnen het Erfgoedpodium nodigen u graag uit voor het bijwonen van deze bijzondere dag.

Op 16 april wordt ook het vaarseizoen feestelijk geopend en is de traditionele inwerkingstelling van de historische pomp bij de Oude Kerk in Voorburg. Daarnaast wordt in Museum Swaensteyn op die dag het nieuwe VVV-punt geopend. Een historische bus én boten op de Vliet verbinden de verschillende locaties.
Bezoek op 16 april één van de vele deelnemende locaties en geniet van het brede aanbod van cultuur, geschiedenis en erfgoed in onze mooie gemeente!