De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

Open Monumentendag 2021

Op 11 september 2021 is het weer open monumentendag. Er is weer een mooi programma samengesteld.

De site van de Open Monumentendag

De Historische Vereniging Voorburg zal zoals gebruikelijke de hele dag aanwezig zijn in haar stand bij de Oude Kerk aan de Herenstraat. In de stand kunnen onze boeken worden ingezien. Wie op open monumentendag lid wordt krijgt naast het molenboek dat dit jaar is verschenen, ook nog een van onze andere boeken near keuze.

170909 open monumentendag

Wandelen en fietsen door Voorburg, Leidschendam en Stompwijk

De Historische Vereniging Voorburg maakt samen met zo’n 20 andere verenigingen, stichtingen en erfgoedlocaties deel uit van het Erfgoedpodium Leidschendam-Voorburg, dat onlangs een prachtige brochure met de titel Schatten aan de Vliet heeft uitgebracht. In die brochure is een aantal wandel- en fietsroutes opgenomen waarlangs u te voet of al fietsend kunt genieten van de prachtige parken, beelden, historische gebouwen en monumenten waar onze gemeente zo rijk aan is.

scannen0016De vier routes zijn niet alleen te vinden in de brochure die kan worden gevonden op de website van museum Swaensteyn, maar is ook digitaal beschikbaar via de izi.Travel app. Frits Wester, bekende Voorburger, parlementair verslaggever en fervent liefhebber van het culturele erfgoed in zijn woonplaats, leidt u op welluidende wijze langs al het moois dat in de parken en langs de Vliet te vinden is.

Website theekoepel Damsigt

Graag wijzen we u op een nieuwe website: Theekoepel Damsigt

Maquette theekoepel DamsigtPlannen voor de terugkeer van het Damsigt-paviljoen zijn al lange tijd onderwerp van gesprek. In overleg met de gemeente is de werkgroep Oud Damsigt bezig om die plannen verder vorm te geven. Doel is de herbouw van het theehuis in originele staat met een passende functie voor de wijk. De geschiedenis en de toekomst zijn te vinden op de website maar natuurlijk ook in onze uitgave "Damsigt een wijk apart".

Damsigt een wijk Apart nu online

Vijf jaar gelden alweer werd het prachtige boek Damsigt een wijk apart gepubliceerd. Het boek kwam tot stand in samenwerking met een aantal bewoners van de wijk Damsigt. Lees meer erover Berichten over Damsigt: een wijk apart.

151122 werkgroep Damsigt

Het boek is nu ook te vinden onder de rubriek Documenten in het menu onder aan de pagina's van deze website.

Een mens is pas vergeten ...

Door de stichting Stolpersteine Leidschendam-Voorburg is op 22 april 2021 een aantal Stolpersteine geplaatst. De plaatsing vond in beperkt gezelschap plaats i.v.m. de coronamaatregelen.

Er is een mooie film over de struikelstenen en de plaatsing gemaakt.

Bekijk de film

De Vlieger 400 jaar

jubileummolen1

Zaterdag 8 mei vierde Molen de Vlieger het 400 jarig jubileum van De Vlieger. Het was een bescheiden evenement. Tijdens de bijeenkomst werd het nieuwe boek over de molen, dat samen met de Historische Vereniging Voorburg is gemaakt, gepresenteerd. Het mooie boek werd coronaproof uitgereikt aan Burgemeester Klaas Tigelaar, Wethouder mevrouw Astrid van Eekelen en de molenaar Bram Zonderop.

jubileummolen

Hou de lokale media in de gaten.

Leden van de HVV ontvangen het boek , zoals gebruikelijk gratis. We hopen op open monumentendag begin september het feest groter aan te kunnen pakken.

jubileummolen2

Auteurs en de redactie van Historisch Voorburg hebben weer een mooie prestatie geleverd.

Nieuw nieuws uit de krant van gisteren

De oogst aan relevante en op afstand beschikbare artikelen droogt vanwege de Corona-pandemie steeds verder op. Daarom dit keer heel andere bijdragen, namelijk over het enige vliegveld dat op Voorburgs grondgebied gelegen heeft en vertraging in het OV 100 jaar geleden.

De link naar de berichten van 100 en 75 jaar geleden