Boekpresentatie open monumentendag 2019

• 190914_boekpresentatie_10.jpg

De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

Leerzame Ledenavondkees erelidfabian kijkt toe

Donderdag 14 november was de traditionele najaarsledenavond van de historische vereniging Voorburg. Ruud Bosscher en Fabian van Boheemen deelden enkele niet gepubliceerde hoofdstukken uit hun werk: Een dorp dat zijn gelijck en niet kent. Schilders en Rederijkers werden met veel kennis van zaken en groot enthousiasme gepresenteerd.

Voordat we in de historie van 17de eeuws Voorburg doken werd Kees van der Leer in het
verenigingszonnetje gezet. Hij was samen met Gerard Langerak in het voorjaar al benoemd tot erelid, maar kon daar destijds niet bij zijn.

Meindert Marijs sloot de gezellige avond af met een aankondiging van de lezing die hij in het voorjaar zal houden en een oproep aan leden die mee willen werken om het verhaal van de tweede wereldoorlog in Voorburg op scholen te vertellen. Enkele leden hebben al meteen enthousiast gereageerd.

Boekpresentatie Open Monumentendag 2019

Het leek wel of heel Voorburg in het zonnetje liep te flaneren. Open monumentendag 2019 kon rekenen op fantastisch weer. Een prima gelegenheid om het nieuwe boek van de Historische Vereniging Voorburg aan het grote publiek te presenteren. De HVV deed dat op de binnenplaats bij het oude raadhuis. Ruud Bosscher gaf een korte inleiding namens de auteurs (hijzelf en Fabian van Boheemen). Burgermeester Klaas Tigelaar nam het eerste boek in ontvangst. Hij was er blij mee.

190914 boekpresentatie 1190914 boekpresentatie 10

Na de uitreiking konden de leden het boek ophalen bij onze stand, ongeveer 150 leden deden dat. Velen kregen een door de auteurs gesigneerd exemplaar. Verder gaven zich weer 14 nieuwe leden op. Die kregen het boek bij hun nieuwe lidmaatschap. Dat aanbod geldt nog tot einde van het jaar dus:

Word lid!!

Speciale dank aan Ronald Meekel van Same-D voor de mooie foto's.

Cultureel Zomerfestival 2019

Gezellige drukte op Cultureel Zomerfestival Zaterdag 31 augustus 2019, de laatste zaterdag van augustus vond het CZF plaats.We waren hier als Historische Vereniging Voorburg natuurlijk bij. Geflankeerd zoor onze zusterverenigingen en stichtingen presenteerden we de HVV en maakten we de voorbijgangers alvast warm voor ons nieuwe boek. Opnieuw bleek dat de Voorburger een warme belangstelling heeft voor zijn geschiedenis. Altijd leuk voor een historische vereniging De dag begon met de uitreiking van het nieuwe boek van de Archeologische Werkgroep Leidschendam-Voorburg (AWLV). We feliciteren hen van harte met de geslaagde uitreiking.

17de eeuws Voorburg komt tot leven in

Een dorp dat zijn Gelijck en niet kent

Voorburg in de 17 e eeuw komt tot leven. De Historische Vereniging Voorburg (HVV) komt dit jaar met een uitgave een nieuw boeiend boek over de geschiedenis van Voorburg. Het boek  sluit aanhet jaar van de Gouden Eeuw: De auteurs Ruud Bosscher en Fabian van Boheemen hebben het dorpse leven in Voorburg in de 17de eeuw gereconstrueerd. In het boek komen allerlei facetten van het bestaan aan de orde zoals de geloofsbeleving, opvoeding en scholing, huwelijk, criminaliteit en vermaak. Uitgebreid archiefonderzoek is de basis van de publicatie.

Het boek wordt gepresenteerd op Openmonumentendag, 14 september om 11.00 uur. Op historische grond: de binnenplaats van huize Swaensteyn, waar zich in die Gouden Eeuw veel van het dorpsleven voltrok.

Het boek wordt gepresenteerd op Open monumentendag, 14 september om 11.00 uur. Op historische grond: de binnenplaats van huize Swaensteyn, waar zich in die Gouden Eeuw veel van het dorpsleven voltrok. Leden van HVV kunnen hun exemplaar ophalen bij onze stand voor de Oude Kerk.

Lees meer...

Bestuursmutaties

Alexandra OostdijkTijdens de Algemene Ledenvergadering van 23 mei jongstleden zijn de bestuursmutaties 2019 bekend gemaakt. Na 10 jaar nam Alexandra Oostdijk afscheid als bestuurslid. Nieuw in het bestuur zijn Kees van Paridon en Bas Nieuwenhuizen

Gerard Langerak benoemd tot erelid HVV

190523 Erelid LangerakTijdens de Algemene Ledenvergadering 2019 benoemde de Historische Vereniging Voorburg twee ereleden. Dit zijn de eerste ereleden die de vereniging benoemt. Gerard Langerak en Kees van der Leer zijn beiden lid geweest van het oprichtingsbestuur van de HVV en zijn daarna al 25 jaar onafgebroken actief geweest voor de vereniging. Kees kon er niet bij zijn. Hij wordt op een later tijdstip in het zonnetje gezet.

Gerard Langerak is naast lid van het oprichtingsbestuur, de eerste hoofdredacteur geweest van Historisch Voorburg en is lid gebleven van de redactie tot en met 2018. Hij verzorgde de eerste nieuwsbrieven, heeft de index van de eerste 5 (en 10) jaargangen verzorgd, hij schreef mee aan Voorburg-West. Hij was actief lid van de werkgroep Verteld Verleden. Gerard bezorgt nog steeds onze boeken bij de leden. Ook bij verenigingsactiviteiten is Gerard steeds aanwezig. Vrijwilligers zoals hij zijn voor onze vereniging goud waard.

park

De jubilerende Stichting “Mooi Voorburg” organiseert

Wandeling Zocher Zien in Park Vreugd en Rust

Op woensdag 27 februari om 15.00 uur

De wandeling toont de werking van water, gebogen lijnen, solitaire bomen en dichte bosschages. Het gebruik van open-gesloten, van licht-donker en van dichtbij-veraf, resulteerde in fraaie ruimtelijke landschappen. Het ideaal in de 19e eeuw laten wij u zien aan de hand van een onlangs in de archieven gevonden kaart uit 1920. In de 21e eeuw wil Stichting Mooi Voorburg bijdragen aan een herwaardering door het geven van wandelingen.

Drie generaties landschapsarchitecten Zocher hebben Nederland in de 19e eeuw verrijkt met tientallen parken, buitenplaatsen en tuinen. Deze parken behoren tot de top in de landschapsarchitectuur. Daarvan liggen 21 projecten in de Provinciale Landgoederenzone. Eén daarvan is Park Vreugd en Rust.

Mooi Voorburg ontmoet u graag op het tennispark in het clubgebouw aan het Oosteinde. Daar zijn informatiepanelen over de geschiedenis van de buitenplaats te zien. Vanuit het clubgebouw start de wandeling woensdag 27 februari 2019 om 15.00 uur.  Duur van de wandeling is ongeveer een uur en gaat over geasfalteerde paden.

Lees meer...

Lezingen rond de feestdagen

Graag attenderen wij u op een aantal activiteiten van onze leden Meindert Marijs en Cees Nijgh.

Meindert en Cees geven vijf lezingen over "Driekoningenafbeeldingen in getijdenboeken" in museum “Swaensteyn” in Voorburg en wel op 16, 23, 26, en 30 december 2018 en de laatste op 6 januari 2019. De lezingen zijn van 14.30 uur tot 15.00 uur en zijn gratis op de entree van het museum na.

Op 14 februari 2019 om 20.00 uur in de Oude Kerk in Voorburg geven zij een lezing over “Van Gogh en zijn Voorburgse connecties”. De toegang is €5 (de opbrengst gaat naar de restauratie van de kerktoren).

Ronald bedankt voor de foto's

Bovenaan deze pagina kunt u een dia-show bekijken van de ledenbijeenkomst 2018. Ons jubileumfeest in het atrium van Gymnasium Novum. Ronald Meekel van same-D. was die middag onze fotograaf. Ronald bedankt!

Documentaire de Vliet langs Leidschendam en Voorburg

Door Jacques van Herten is een mooie documentaire gemaakt naar aanleiding vand  tentoonstelling enhte jubileumboek van de HVV. Deze documentaire is te zien op YOUTUBE. Klik hier om te kijken