Boekpresentatie open monumentendag 2019

• 190914_boekpresentatie_10.jpg

De Historische Vereniging Voorburg is trots onderdeel vanELV logo logo rgb 001

Boekpresentatie Open Monumentendag 2019

Het leek wel of heel Voorburg in het zonnetje liep te flaneren. Open monumentendag 2019 kon rekenen op fantastisch weer. Een prima gelegenheid om het nieuwe boek van de Historische Vereniging Voorburg aan het grote publiek te presenteren. De HVV deed dat op de binnenplaats bij het oude raadhuis. Ruud Bosscher gaf een korte inleiding namens de auteurs (hijzelf en Fabian van Boheemen). Burgermeester Klaas Tigelaar nam het eerste boek in ontvangst. Hij was er blij mee.

190914 boekpresentatie 1190914 boekpresentatie 10

Na de uitreiking konden de leden het boek ophalen bij onze stand, ongeveer 150 leden deden dat. Velen kregen een door de auteurs gesigneerd exemplaar. Verder gaven zich weer 14 nieuwe leden op. Die kregen het boek bij hun nieuwe lidmaatschap. Dat aanbod geldt nog tot einde van het jaar dus:

Word lid!!

Speciale dank aan Ronald Meekel van Same-D voor de mooie foto's.

Cultureel Zomerfestival 2019

Gezellige drukte op Cultureel Zomerfestival Zaterdag 31 augustus 2019, de laatste zaterdag van augustus vond het CZF plaats.We waren hier als Historische Vereniging Voorburg natuurlijk bij. Geflankeerd zoor onze zusterverenigingen en stichtingen presenteerden we de HVV en maakten we de voorbijgangers alvast warm voor ons nieuwe boek. Opnieuw bleek dat de Voorburger een warme belangstelling heeft voor zijn geschiedenis. Altijd leuk voor een historische vereniging De dag begon met de uitreiking van het nieuwe boek van de Archeologische Werkgroep Leidschendam-Voorburg (AWLV). We feliciteren hen van harte met de geslaagde uitreiking.

17de eeuws Voorburg komt tot leven in

Een dorp dat zijn Gelijck en niet kent

Voorburg in de 17 e eeuw komt tot leven. De Historische Vereniging Voorburg (HVV) komt dit jaar met een uitgave een nieuw boeiend boek over de geschiedenis van Voorburg. Het boek  sluit aanhet jaar van de Gouden Eeuw: De auteurs Ruud Bosscher en Fabian van Boheemen hebben het dorpse leven in Voorburg in de 17de eeuw gereconstrueerd. In het boek komen allerlei facetten van het bestaan aan de orde zoals de geloofsbeleving, opvoeding en scholing, huwelijk, criminaliteit en vermaak. Uitgebreid archiefonderzoek is de basis van de publicatie.

Het boek wordt gepresenteerd op Openmonumentendag, 14 september om 11.00 uur. Op historische grond: de binnenplaats van huize Swaensteyn, waar zich in die Gouden Eeuw veel van het dorpsleven voltrok.

Het boek wordt gepresenteerd op Open monumentendag, 14 september om 11.00 uur. Op historische grond: de binnenplaats van huize Swaensteyn, waar zich in die Gouden Eeuw veel van het dorpsleven voltrok. Leden van HVV kunnen hun exemplaar ophalen bij onze stand voor de Oude Kerk.

Bestuursmutaties

Alexandra OostdijkTijdens de Algemene Ledenvergadering van 23 mei jongstleden zijn de bestuursmutaties 2019 bekend gemaakt. Na 10 jaar nam Alexandra Oostdijk afscheid als bestuurslid. Nieuw in het bestuur zijn Kees van Paridon en Bas Nieuwenhuizen

Gerard Langerak benoemd tot erelid HVV

190523 Erelid LangerakTijdens de Algemene Ledenvergadering 2019 benoemde de Historische Vereniging Voorburg twee ereleden. Dit zijn de eerste ereleden die de vereniging benoemt. Gerard Langerak en Kees van der Leer zijn beiden lid geweest van het oprichtingsbestuur van de HVV en zijn daarna al 25 jaar onafgebroken actief geweest voor de vereniging. Kees kon er niet bij zijn. Hij wordt op een later tijdstip in het zonnetje gezet.

Gerard Langerak is naast lid van het oprichtingsbestuur, de eerste hoofdredacteur geweest van Historisch Voorburg en is lid gebleven van de redactie tot en met 2018. Hij verzorgde de eerste nieuwsbrieven, heeft de index van de eerste 5 (en 10) jaargangen verzorgd, hij schreef mee aan Voorburg-West. Hij was actief lid van de werkgroep Verteld Verleden. Gerard bezorgt nog steeds onze boeken bij de leden. Ook bij verenigingsactiviteiten is Gerard steeds aanwezig. Vrijwilligers zoals hij zijn voor onze vereniging goud waard.

park

De jubilerende Stichting “Mooi Voorburg” organiseert

Wandeling Zocher Zien in Park Vreugd en Rust

Op woensdag 27 februari om 15.00 uur

De wandeling toont de werking van water, gebogen lijnen, solitaire bomen en dichte bosschages. Het gebruik van open-gesloten, van licht-donker en van dichtbij-veraf, resulteerde in fraaie ruimtelijke landschappen. Het ideaal in de 19e eeuw laten wij u zien aan de hand van een onlangs in de archieven gevonden kaart uit 1920. In de 21e eeuw wil Stichting Mooi Voorburg bijdragen aan een herwaardering door het geven van wandelingen.

Drie generaties landschapsarchitecten Zocher hebben Nederland in de 19e eeuw verrijkt met tientallen parken, buitenplaatsen en tuinen. Deze parken behoren tot de top in de landschapsarchitectuur. Daarvan liggen 21 projecten in de Provinciale Landgoederenzone. Eén daarvan is Park Vreugd en Rust.

Mooi Voorburg ontmoet u graag op het tennispark in het clubgebouw aan het Oosteinde. Daar zijn informatiepanelen over de geschiedenis van de buitenplaats te zien. Vanuit het clubgebouw start de wandeling woensdag 27 februari 2019 om 15.00 uur.  Duur van de wandeling is ongeveer een uur en gaat over geasfalteerde paden.

Lezingen rond de feestdagen

Graag attenderen wij u op een aantal activiteiten van onze leden Meindert Marijs en Cees Nijgh.

Meindert en Cees geven vijf lezingen over "Driekoningenafbeeldingen in getijdenboeken" in museum “Swaensteyn” in Voorburg en wel op 16, 23, 26, en 30 december 2018 en de laatste op 6 januari 2019. De lezingen zijn van 14.30 uur tot 15.00 uur en zijn gratis op de entree van het museum na.

Op 14 februari 2019 om 20.00 uur in de Oude Kerk in Voorburg geven zij een lezing over “Van Gogh en zijn Voorburgse connecties”. De toegang is €5 (de opbrengst gaat naar de restauratie van de kerktoren).

Ronald bedankt voor de foto's

Bovenaan deze pagina kunt u een dia-show bekijken van de ledenbijeenkomst 2018. Ons jubileumfeest in het atrium van Gymnasium Novum. Ronald Meekel van same-D. was die middag onze fotograaf. Ronald bedankt!

Documentaire de Vliet langs Leidschendam en Voorburg

Door Jacques van Herten is een mooie documentaire gemaakt naar aanleiding vand  tentoonstelling enhte jubileumboek van de HVV. Deze documentaire is te zien op YOUTUBE. Klik hier om te kijken

Jubileummiddag, 25 jaar HVV

jubileum petit four 2
Het jaar 2018 stond voor de Historische Vereniging Voorburg in het teken van ons 25 jarig jubileum. Met een reeks lezingen, een boottocht over de Vliet een groots Jubileumboek en een tentoonstelling in de Voorburge musea, was het jaar al geslaagd. Op 10 november hebben we dit feestelijke jaar afgerond met een grootse ledenbijeenkomst in de aula van het Gymnasium Novum. Bijna 150 leden maakten hun opwachting. Met drank,  spijs en een historische pubquiz, werd het een gedenkwaardige middag. De HVV dankt allen die ons hebben geholpen om dit mogelijk te maken.

VLB6A

Leden krijgen jubileum Boek

Op zaterdag 15 september presenteerde de Historische Vereniging Voorburg het jubileum Boek De Vlet langs Leidschendam en Voorburg. Zo’n 100 enthousiaste leden waren aanwezig bij de zonnige ceremonie. In de tuin van Hofwijk vertelde Kees van Leer wat zijn favoriete verhalen zijn in het immense boek. Renier van Gelooven, de voorzitter van HVV reikte het boek uit aan de burgermeester Klaas Tigelaar. Terecht memoreerde deze dat dit jubileumboek een waardig alternatief van de Voorburgse Canon kan worden genoemd.

Bij het boek is een tentoonstelling in de musea Hofwijk en Swaensteyn geopend, deze is nog tot 2 december te bezichtigen. Daar kan het boek ook worden aangeschaft. Na afloop van de boekpresentatie konden de leden hun gratis exemplaar van het boek ophalen in de Herenstraat. Let op, leden van de Historische Vereniging Voorburg krijgen het boek gratis thuisbezorgd.

VLB3ajpg

VLB2a

VLB1a

De Gouden Eeuw van de Vliet

Van 8 september t/m 2 december organiseren Huygens’ Hofwijck en Museum Swaensteyn een tentoonstelling over de geschiedenis van de Vliet. De Vliet is een van de oudste en meest drukbevaren trekvaarten in Zuid-Holland.

Met historische kaarten, prenten en schilderijen wordt getoond hoe de Vliet met de eeuwen is veranderd. Per eeuw zullen een aantal hoogtepunten worden belicht, zoals op Huygens’ Hofwijck het gebruik van een buitenplaats en in Museum Swaensteyn onder andere één van de oudste kaarten van de Vliet, het reizen per trekschuit, de bouw van het sluizencomplex en het leven aan de Vliet in de 20e eeuw. Hedendaagse schilderkunst waaronder werk van Maurice Heerdink, toont hoe de Vliet ook nu nog een inspiratiebron is voor velen.

Op zaterdag 8 september is het open huis en kan de tentoonstelling in Museum Swaensteyn én in Huygens' Hofwijck gratis worden bezocht van 10.00-17.00 uur.

Presentatie Jubileumboek

Ter viering van het 25-jarig bestaan hebben we besloten een bijzonder boek uit te geven. Het onderwerp zou ons aller Vliet moeten betreffen, wat tevens voortreffelijk zou uitkomen met voorgenomen tentoonstellingen in Huygens' Hofwijck en Museum Swaensteyn. In nauwe samenwerking met de Voorburgse musea werd besloten tot een gezamenlijke uitgave. De redactie van "Historisch Voorburg" heeft samen met andere schrijvers (o.a. van onze zusterverenigingen in Leidschendam en Rijswijk) een indrukwekkend boek samengesteld.

De Vliet heeft sinds mensenheugenis een grote rol in de ontwikkeling van Voorburg gespeeld. Zowel voor het handelsverkeer over water en aan de oevers als aantrekkelijke woonplek voor welgestelden. Dit alles komt ook tot uiting in de tentoonstellingen

Het boek telt liefst 352 bladzijden (onze dikste pil tot op heden telt 240 pagina's) en is rijk geïllustreerd. Een boek waarmee een jubilerende vereniging voor de dag kan komen. Het boek is getiteld:

De Vliet langs Leidschendam en Voorburg, Van Vlietlanden tot de Hoornbrug

StolpersteinStolperstein2

De eerste Stolperstein in de gemeente Leidschendam-Voorburg is woensdag 20 juni gelegd. Deze herdenkingssteentjes van 10 bij 10 centimeter  worden aangebracht in het trottoir voor huizen waar Joden,  Roma of Sinti hebben gewoond die door de nazi’s zijn verdreven, gedeporteerd en vermoord. De eerste Stolperstein in Leidschendam-Voorburg wordt geplaatst voor Alfred Goldsteen (1906-1945), op initiatief van zijn zoon. De heer Goldsteen woonde in de eerste oorlogsjaren in Voorburg aan de Rhijnvis Feithstraat 1. De steen is geplaatst in het trottoir voor zijn voormalige woonhuis, met instemming van de huidige bewoners.

Jubileum met Vaart

Na de lezingen begin dit jaar komt het jubileum van de HVV pas echt goed op gang met de feestelijke boottocht over de Vliet op 2 juni jl. De boottocht, voorafgegaan door een boeiende rondleiding door de oud-Hollandse tuin van Hofwijk, was snel volgeboekt. Twee groepen konden achtereenvolgens van de tocht genieten. In onze gallerij kunt u het beeldverslag bekijken.

HVV boottocht 7 15boottocht 22 11

Fonds 1818 viert jubileum met festival

Op zaterdag 9 juni wordt met een groots opgezette feestdag in en om de Grote Kerk in Den Haag het 200-jarig jubileum van de Nutsspaarbank en Fonds 1818 gevierd. Er zijn foodtrucks, terrassen, workshops voor kinderen én volwassenen, er is een streekmarkt, een buitenpodium met muziek- en dansoptredens, een sing-a-long, een tentoonstelling met uniek historisch archiefmateriaal over de Nutsspaarbank en véél meer.

Iedereen, jong, oud en daartussen, is welkom op het Fonds 1818 Festival! Het terrein is open van 11.00 - 18.00 uur en de entree is gratis.

"Schatten aan de Vliet" Trots op heden & verleden

Op 21 april 2018 presenteert heel Voorburg de schatten aan de Vliet. Een gevarieerd programma met rondleidingen, muziek en de opening van het Mooi Voorburg jaar biedt voor iedereen wel wat interessants. Lees er meer over in de folder of  klik hier.

Voorhof vol!

KoosHavelaar

De opkomst bij onze lezing over de Binckhorst en de bijbehorende app van de SHIE was groot. De grote zaal van de Voorhof zat helemaal vol. De presentatie door Koos Havelaar was dan ook heel erg afwisselend, visueel en boeiend. Voor wie het gemist heeft verwijzen we naar de eerdere artikelen op deze nieuwssite of wandel er nog eens doorheen voor dit erfgoed net over de grens van Voorburg definitief helemaal is veranderd.

HVV 25 jaar

Dit jaar bestaat de Historische Vereniging Voorburg 25 jaar. Dat wordt gevierd met een reeks lezingen (te beginnen de 22e maart), speciale ledenactiviteiten een tentoonstelling in Swaensteyn en Hofwijck, de uitgave van een bijzonder boek over de Vliet en in november een grootse ledenbijeenkomst.

Door nu lid te worden van de Historische Vereninging Voorburg kunt u daar allemaal bij zijn. Meld u aan!

Oude Tolbrug

Lezing Binckhorst door Koos Havelaar

Op22. Omslag Binck 22 maart a.s. is Koos Havelaar, voorzitter van de stichting Haags Industrieel Erfgoed (SHIE) te gast bij de Historische Vereniging Voorburg. Hij zal een inleiding verzorgen over de Binckhorst. Koos is voorzitter van de SHIE. Zij zetten zich al 25 jaar in voor het industrieel erfgoed in de Haagse regio en zolang is hij ook bij de stichting betrokken.SHIE heeft uitgebreid onderzoek gedaan. Dat staat bijvoorbeeld beschreven in de publicatie De Binckhorst, bedrijventerrein in beweging. Hierin wordt meer dan een eeuw historische ontwikkeling geschetst. Na de pauze zal Koos de bijbehorende app demonstreren.

De inleiding begint om 20.00uur, in de Voorhof bij de oude Kerk in de Herenstraat.

Binckhorst App

De Binckhorstbrug begin jaren 50. (Verzameling Haags Gemeentearchief)

Stichting Haags Industrieel Errfgoed lanceert Binckhorst App.Op de app staan 56 locaties waarover in tekst, beeld en geluid historische informatie wordt gegeven, maar ook geschetst wordt hoe de huidige ontwikkelingen zijn op de betreffende plek. Op de smartphone kunt u de app van izi.travel downloaden. Ga binnen deze app naar de tour 'Bedrijventerrein De Binckhorst' . Op de computer is de app te raadplegen op de website van izi.Travel.nl.

Er is ook een begeleidend boekje verschenen met achtergrondinformatie over het gebied. Het boekje is  te koop voor € 3,- bij de SHIE  of bij de VVV in het stadhuis van Den Haag

Afbeelding: De Binckhorstbrug begin jaren 50. (Verzameling Haags Gemeentearchief)

Boeren, Burgers en Buitenlui

170909 open monumentendag
De hele Santekraam kwam voorbij. Open monumentendag 2017 dreigde even in het water te vallen, maar dat viel gelukkig heel erg mee. We hebben als HVV weer veel mensen kunnen informeren over onze vereniging. Meerdere leden kwamen ons een hart onder de riem steken en we hebben een aantal nieuwe leden mogen verwelkomen. Al met al toch weer een geslaagde dag.

Huys ter Nieuburch

Op donderdag 24 augustus hebben we een eerste extra ledenlezing gehouden. Er waren 30 leden aanwezig. Zij werden door Jans Koot meegenomen op een intrigerende speurtocht naar de resten van Huys te Nieburch in Rijswijk. De stadarcheoloog van onze buurtgemeente maakte er een boeiende avond van. De aanwezigen hebben genoten.

De volgende ledenlezing zal gegeven worden door Sander Wassing.  Deze vindt plaats op 30 november, in de Voorhof.

HVV op CZF 2017

Bij een historische vereniging hoort traditie. We waren wederom vertegenwoordigd op het culturele zomerfestival. Het was prachtig weer en de sfeer was goed. We hebben vier nieuwe leden mogen inschrijven en veel mensen een plezier kunnen doen met een van onze mooie uitgaven.