Voorburgs Verteld Verleden

De Historische Vereniging Voorburg is in 2010 gestart met een werkgroep die verhalen uit de recente geschiedenis verzamelt en bewaart. Daartoe worden mensen ge├»nterviewd die deze geschiedenis hebben (mee)gemaakt; dat levert interessante, persoonlijk getinte historie op.

De werkgroep bestond uit Nelleke Kok (voorzitter), Gerard Langerak (redactielid Historische Vereniging), Marcel van der Lans (secretaris), Jos Engels, Herman Flaton, Meindert Marijs, Wil Pel, Catrijn Steinhorst en Peter Vernooij. Deskundige, adviserende toehoorder (tot eind 2012) was Gerard Duijvestein.

Onderwerpen waarover is gepubliceerd zijn: De verloren middenstand in Voorburg Noord, en 70 Vrede en Vrijheid.

Nieuw onderwerp: WOII

Op 5 maart 2013. heeft de werkgroep zich beraden op een toekomstige, nieuwe publicatie.monument

De werkgroep werkt sinds het voorjaar van 2013 aan haar tweede project. Dit staat in het teken van de Tweede Wereldoorlog.  Inspiratiebron is het oorlogsmonument voor Vrede en Vrijheid in het Sijtwende Park te Leidschendam-Voorburg.  De namen van de slachtoffers die ons in die oorlog door verschillende oorzaken zijn ontvallen vormen daarbij het leidmotief.

De werkgroep probeert in haar uitgave een aantal van deze personen aan de hand van ooggetuigenverklaringen en overleveringen uit de mond van naaste familieleden, vrienden of anderszins alsnog “een gezicht en een verhaal te geven”.

De werkgroep ligt goed op koers met dit voornemen. Een groot aantal schrijnende en ontroerende verhalen zijn inmiddels opgetekend. Archiefonderzoek vindt plaats, fotomateriaal en documenten worden verzameld en zullen  een plaats in het boek krijgen.

DE LIJST MET NAMEN

Wij doen van harte een beroep op die leden van de Historische Vereniging, die affiniteit hebben met dit onderwerp en die bereid zijn onze werkgroep met hun deskundigheid en enthousiasme te versterken. Zij kunnen zich melden bij de secretaris, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken...

Het ligt in de bedoeling om de publicatie in mei 2015 (70 jaar bevrijding) gereed te hebben.

In de Telegraaf en Den Haag Centraal werd aandacht aan het project besteed.