Stolpersteine In Leidschendam-Voorburg

Nu 30 jaar geleden nam Gunter Demnig, een Duits beeldend kunstenaar, het initiatief om in Keulen blijvende aandacht te vragen voor de in de Tweede Wereldoorlog vermoorde Joden, Sinti en Roma. Een paar jaar later mondde dat uit in een initiatief om op al die plaatsen waar deze mensen tot dan gewoond en geleefd hadden, zogenaamde Stolpersteine te plaatsen.

Dat gebeurde eerst in Duitsland, later ook in andere landen, ook in Nederland. Sinds een paar jaar is er een Stichting actief om ervoor te zorgen dat alle in de tweede wereldoorlog vermoorde Joden in Voorburg en Leidschendam herdacht worden met een Stolperstein.

Op 22 april zijn op 7 locaties in Voorburg en Leidschendam Stolpersteine geplaatst. Vanwege de Corona-pandemie waren daar weinig toeschouwers bij aanwezig. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een korte film gemaakt van deze plaatsing. Bekijk de film. Op 4 oktober 2021 zijn 40 nieuwe Stolpersteine geplaatst.

Stolpersetin Goldsteen

Lees meer...